L2012-08/S2 ATR-lentokoneen ohjaamomiehistön toimintakäsikirjaan sisällytetään aika, jonka sivuperäsimen liikealueen rajoittimen varajärjestelmä vaatii siirtyäkseen HI SPD -asennosta LO SPD -asentoon

Tutkintahaara: Ilmailu L Suosituksen numero: L2012-08/S2 Suosituksen antopäivä: 30.10.2013 Suosituksen kohde: ATR Aircraft Suosituksen tila: Toteutettu Tutkinta: L2012-08 Liikennelentokoneen ajautuminen kiitotien sivuun laskeutumisen aikana Helsinki-Vantaan lentoasemalla 19.8.2012 Onnettomuustyyppi: Liikenneilmailu

Suosituksen perustelu

FCOM:issa lukee TLU FAULT vikaa koskien ”DISREGARD TLU FAULT ALERT”. Näin voidaan tehdä vasta vihreän TLU merkkivalon syttymisen jälkeen, kun käyttökytkin on käännetty asentoon LO SPD. TLU:ta käsin varajärjestelmällä ohjattaessa toiminta-asetuksen vaihtuminen ja merkkivalon syttyminen kestää 33 ± 5 sekuntia.

Suositus

Turvallisuussuositus 2 (tarkastuslistat): Onnettomuustutkintakeskus suosittaa ATR lentokoneen valmistajaa sisällyttämään FCOM:iin ajan, jonka TLU:n varajärjestelmä vaatii siirtyäkseen HI SPD asennosta LO SPD asentoon.

Suosituksen tarkennus

---

Tutkinta, jossa toistettu: ---

Toimenpiteet / perusteet

ATR Aircraft on tehnyt TLU WARN -varoitusta koskeviin tarkastuslistoihin (QRH) suosituksen mukaiset muutokset.

Päivitetty 4.10.2019