A1/1996R/S5 Ohjeistus uusien opastinjärjestelmien käyttöönotosta
Suosituksen perustelu
Junaliikenteessä on käytössä kolmenlaisia opastinjärjestelmiä:
<br />- vanha opastinjärjestelmä
<br />- vanhan opastinjärjestelmän täydennetty versio
<br />- uusi opastinjärjestelmä
<br />Nämä kaikki järjestelmät ovat yhtä aikaa käytössä ja pitkällä matkalla veturinkuljettaja voi joutua kohtaamaan ne kaikki. Järjestelmiä uusittaessa veturinkuljettajalle tulee liikenteessä väistämättä kohtia, joissa opastinjärjestelmä vaihtuu uudeksi tai päinvastoin. Näin oli myös Jokelan junaonnettomuudessa. Hyvinkään ja onnettomuuspaikan välillä opastinjärjestelmä vaihtui. Kolmen erilaisen järjestelmän hallinta hidastaa ihmisen nopeaa reagointia poikkeuksellisessa tilanteessa. Kaksitoimisessa esiopastimessa oleva vihreä vilkkuvalo tarkoittaa sitä, että seuraava pääopastin näyttää jompaa kumpaa "aja sn 35- tai aja-opastetta". Jokelassa vastaavan kolmitoimisen esiopastimen vihreä vilkkuvalo tarkoitti sitä, että seuraava tulo-opastin näyttää "aja sn 35-opastetta" (= vaihde sivulle enimmäisnopeudella 35 km/h). Välittömästi ennen Jokelaa olleissa uusimmissa esiopastimissa ei vilkkuvia valoja ole lainkaan. Erehtyminen opastinjärjestelmissä on veturinkuljettajien mukaan mahdollista, mutta kuitenkin käytännössä harvinaista. Ratahallintokeskuksen Junaturvallisuussäännössä (Jt) kohdassa II.12 puhuttaessa esiopastimista on harhaanjohtava tai puutteellinen teksti vanhan opastinjärjestelmän esiopastimissa. Opastinjärjestelmiä vaihdettaessa vanhat opastinrakenteet pitäisi poistaa välittömästi sekaannuksien välttämiseksi. Jos opasteita syystä tai toisesta ei voida poistaa, on ne peitettävä kattavasti. Nykyisin käytöstä poistettuun opastimeen laitetaan rasti, jota huonoissa olosuhteissa on vaikea havaita. Ilmeinen sekaannuksen mahdollisuus on olemassa, kun käytöstä poistettu opastin voi jossain tilanteessa näyttää "pimeältä" opastimelta. Pimeä opastin tarkoittaa odota-seis-opastetta. Myös uudet opastimet on peitettävä kunnolla ennen käyttöönottoa. Onnettomuushetkellä Hyvinkään ja Jokelan välillä oli useita "pimeitä" opastinpylväitä odottamassa käyttöönottoa.
Suositus
Uudet opastinjärjestelmät pitäisi ottaa käyttöön yhdellä kerralla suurten asemapaikkojen välillä. Käyttämättömät opastimet on peitettävä nykyistä paremmin.
Suosituksen tarkennus
---
Tutkinta, jossa toistettu: ---
Toimenpiteet / perusteet
---
Päivitetty 7.4.2000