2023-S8 Luvaton liikkuminen metron rata-alueella
Suosituksen perustelu
Metroliikenteessä luvaton radalla liikkuminen on yleisin turvallisuutta vaarantava asia. Luvattoman radalla liikkumisen taustalla on usein oikaiseminen tai esimerkiksi radalle pudonneen esineen noutaminen. Henkilöiden pääsyä radalle ei asema-alueille ole teknisillä ratkaisuilla estetty. Esteetön pääsy radalle mahdollistaa myös ilkivallan.
Metron organisaatio on pyrkinyt hallitsemaan ongelmaa valvontaan perustuvilla menettelyillä. Tutkinnan perusteella ne eivät kuitenkaan ole riittäviä estämään luvatonta radalla liikkumista.
Suositus
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy selvittää ratkaisuja, joilla tehostetaan valvontaa ja pyritään estämään asiaton pääsy rata-alueelle.
Suosituksen tarkennus
Helsingin metroasemilla on kokeiltu radalle pääsyn estäviä laituriovia. Ne kuitenkin purettiin pois automaattimetro-hankkeen päätyttyä. Vastaavia ratkaisuja on käytössä useiden eri kaupunkien metroasemilla. Myös eri tekniikoihin, kuten valoverhoihin perustuvia ratkaisuja on otettu käyttöön viime vuosina.
Tutkinta, jossa toistettu: ---
Toimenpiteet / perusteet
Metroympäristössä on verrattain kattava kameravalvonta, mutta siinä ei tällä hetkellä ole juurikaan ihmisen suorittamaa valvontaa tukevaa analytiikkaa tai automaatiota. Reaktiivisen valvonnan toteuttamiseksi Kaupunkiliikenne Oy on päättänyt toteuttaa järjestelmällisen pilotin metroasemien kohdalla olevan rata-alueen valvomiseksi nykyaikaisen kameravalvontatekniikan keinoin ja laatia sen pohjalta tarveselvityksen laajemman investoinnin päätöksentekoa varten. Rata-alueelle pääsyn estävien järjestelyiden, eli lähinnä laituriovien tarvetta arvioidaan tulevaisuudessa sitten, kun metron kulunvalvonta on ensin uusittu GoA2-tasolle käynnissä olevassa METKA-hankkeessa, ja mahdollista siirtymistä korkeamman automaatiotason GoA3 tai GoA4- tasolle harkitaan erikseen. Laituriovet nähdään realistisesti harkittavana vaihtoehtona vasta näissä korkeamman automaatiotason järjestelmissä.
Päivitetty 21.7.2025