B2/2002L Riippuliito-onnettomuus Loimaalla 16.2.2002

Loimaan Köyliönkylässä tapahtui 16.2.2002 vakava riippuliito-onnettomuus, jossa liitimen ohjaajana toiminut 53-vuotias mies menehtyi. Liitimenä oli Minimum-tyyppisellä moottoriosalla varustettu Solarwings Typhoon vm. 1984. Onnettomuustutkintakeskus asetti tutkintalautakunnan tutkimaan onnettomuuden. Tutkintalautakunnan puheenjohtajaksi nimitettiin DI Olli Borg ja jäseniksi lentokoneasentaja Heikki Pimiä ja tekn. yo Pasi Hynynen.

Muutamia minuutteja lentoonlähdön jälkeen liidin sakkasi rajusti, pyörähti nokan kautta ympäri noin 20 - 40 metrin korkeudella ja törmäsi suurella nopeudella maahan. Paikalla olleet silminnäkijät soittivat aluehälytyskeskukseen välittömästi, mistä lähetettiin paikalle pelastushelikopteri ja ambulanssi. Elvytyksestä huolimatta lentäjää ei voitu pelastaa.

Onnettomuuden syy oli matalalla tapahtunut raju sakkaus ja sitä seurannut liitimen ympäri meno. Sakkauksen aiheuttivat todennäköisesti kova ja pyörteinen tuuli sekä liitimen väärä kuormaus. Mahdollinen sakkauksen aiheuttaja on voinut olla myös lentäjän käsien puristusvoiman äkillinen menetys. Niin ikään on mahdollista, että lentäjä aiheutti sakkauksen tahallisesti näytösmielessä. Sakkauksen tapahduttua onnettomuuteen johtivat potkurin työntövoiman kohdistuminen merkittävästi painopisteen yläpuolelle, jolloin sakannut liidin pyörähti nokan kautta ympäri. Tapahtumaan vaikuttivat myös onnettomuusliitimen yleisesti huono kunto ja useiden liidintoimintaa koskevien sääntöjen laiminlyönti toiminnassa sekä mahdollisesti syöksynoikaisutankojen oleminen kuljetusasennossa.

Tutkintalautakunta suosittelee kaikkien liidinharrastajien kiinnittävän huomiota ennen lentämistä tuulen voimakkuuteen ja pyörteisyyteen myös puunlatvojen yläpuolella. Niin ikään kaikkien liidinharrastajien tulee kiinnittää huomiota erityisesti vanhojen liitimien purjekankaan kestävyyteen. Kaikkien moottoroituja riippuliitimiä tarkastavien liidinharrastajien tulee kiinnittää huomiota potkurin työntövoiman vaikutussuoran sijaintiin suhteessa yhdistelmän painopisteeseen. Lautakunta suosittelee myös, että Ilmailulaitos ja Suomen Ilmailuliitto selkeyttävät liidintoiminnan ohjeistusta ja työnjakoa erityisesti liidintoimikunnan, liiton toimiston ja koulutusorganisaation välillä siten, että liidintoimintaa koskevat säännöt ja ohjeet saadaan ajan tasalle, luetteloitua ja harrastajien tietoon. Tutkintaselostus lähetettiin lausunnolle Ilmailulaitoksen Lentoturvallisuushallintoon ja Suomen Ilmailuliittoon. Ilmailulaitoksen Lentoturvallisuushallinnolla ei ollut kommentoitavaa. Suomen Ilmailuliitto yhtyi kaikkiin turvallisuussuosituksiin. Ilmailuliiton antama lausunto on tutkintaselostuksen liitteenä.

B2/2002L Tutkintaselostus (pdf, 1.13 Mt)

Julkaistu 16.2.2002