2/1986 Tutkintaselostus Lapualla 6.12.1986 ja Turengissa 12.12.1986 tapahtuneista junaonnettomuuksista

1. Lapuan junaonnettomuus 6.12.1986

Onnettomuus tapahtui Lapualla, joka on noin 20 km Seinäjoelta pohjoiseen.

Helsingistä Ouluun matkalla ollut erikoispikajuna EP 57 (matkustajien lukumäärä Seinäjoelta lähdettäessä noin 200 henkilöä) ohjautui lauantaina 6.12.1986 kello 20.23 Lapuan ratapihalla vaihteissa n:o 1 ja 3 sivulle ja putosi kiskoilta. Veturin etummainen teli pysyi kiskoilla. Takimmainen teli oli ilmeisesti pudonnut välittömästi vaihteen n:o 3 jälkeen kiskoilta ja kulkenut pölkkyjen päällä asemalle saakka. Kaikki seitsemän matkustajavaunua suistuivat kiskoilta, mutta pysyivät pystyssä. Veturin ja vaunujen sijainti suistumisen jälkeen on esitetty kuvassa 1.1:1.

Onnettomuudessa loukkaantuivat lievästi ravintolavaunun keittäjä ja tarjoilija.

Junasta rikkoutui sähköveturi ja vaunujen alustarakenteisiin aiheutui vaurioita. Rata rikkoontui noin 230 m matkalta eli raiteet I ja II sekä seisontaraiteet 3 ja 4. Neljä vaihdetta vaurioitui. Lisäksi aiheutui vaurioita turva- ja sähköistyslaitteisiin. Vaurioiden kokonaiskustannukset olivat noin 1,6 milj. mk.


2. Turengin junaonnettomuus 12.12.1986

Onnettomuus sattui Janakkalan kuntaan kuuluvassa Turengissa, joka on noin 30 km Hämeenlinnasta etelään.

Tavarajuna n:o 3698 (jäljempänä juna 1) Seinäjoelta Helsinkiin lähti Hämeenlinnan asemalta perjantaina 12.12.1986 kello 03.38. Juna oli erikoisjuna, jossa oli dieselveturi ja viisi Lapuan junaonnettomuudessa 6.12.1986 vaurioitunutta vaunua.

Tavarajuna n:o 3608 (jäljempänä juna 2) Tampereelta Riihimäelle (sähköveturi ja 32 vaunua) ohitti Hämeenlinnan aseman kello 04.06.

Tavarajuna n:o 4012 (jäljempänä juna 3) Seinäjoelta Riihimäelle (sähköveturi ja 35 vaunua) ohitti Hämeenlinnan aseman kello 04.17.

Junan 1 suurin sallittu nopeus oli 30 km/h vaurioituneiden vaunujen takia. Sen saavuttua Turengin ratapiha-alueelle lähestyi juna 2 noin 30 km/h nopeudella Turengin ratapihaa noin 2 km päässä. Juna 3 lähestyi Turengin asemaa noin 70 km/h nopeudella saavuttaen junan 2 kello 04.25 ja törmäten sen perään noin 2 km Turengin asemalta pohjoiseen.

Törmäyksessä juna 2 katkesi kolmeen osaan. Näistä veturista päin lukien ensimmäinen ja toinen osa pysyivät kiskoilla ja niiden välinen etäisyys oli törmäyksen jälkeen noin 60 m. Toisen ja kolmannen, pahoin vaurioituneen kaksi vaunua käsittäneen osan, välinen etäisyys oli myös noin 60 m.

Junasta 3 suistui veturi raiteen sivuun. Junan yhdeksän ensimmäistä vaunua suistui kiskoilta muodostaen radalle junan 2 kahden viimeisen vaunun kanssa yhtenäisen röykkiön.

Junan 3 veturinkuljettaja ja koneapulainen loukkaantuivat lievästi.

Rata vaurioitui noin 100 metrin matkalta. Suistuneet vaunut sekä veturi vaurioituivat samoin kuin junassa 3 lastina ollutta sotilaskalustoa sekä osa tavaravaunuista. Vaurioiden kokonaiskustannukset olivat Valtionrautateiden osalta lähes 5 milj. mk

Tutkintaselostus (pdf, 12.12 Mt)

Julkaistu 12.12.1986