2022-S6 Förberedelser för och slutkontroll av banarbeten längs banavsnitt med ett försvagat stödskikt
Grunderna för rekommendation
Beläggningskonstruktionen längs banavsnittet som är föremål för granskningen är baserat på ett stödskikt av grus som i början av 2000-talet kompletterats med ett bristfälligt stödskikt av makadam. Stödskiktets egenskaper gör spårets beläggningskonstruktion utsatt för miljöförhållandena och yttre belastning orsakad av banarbeten. På grund av stödskiktets försämrade egenskaper är det särskilt viktigt att rälsskarvarna fungerar korrekt längs sådana banavsnitt. Tillräcklig utredning av dessa faktorer vid planeringen av banarbetena förutsätts för närvarande inte i anvisningarna och dessa faktorer beaktas inte heller i samband med övervakningen av arbetena eller slutkontrollen. Omfattande arbeten som utförs i stödskiktet, såsom byte av syllar, påverkar alltid spårets stabilitet. För att garantera en trygg trafik efter färdigställandet av banarbetena bör ett tillräckligt stöd för banan i sidled säkerställas genom mätningar.
Rekommendation
Trafikledsverket ska ge anvisningar om att stödskiktets och rälsskarvarnas skick ska undersökas i samband med förberedelserna inför arbeten som omfattar beläggningskonstruktionen längs banavsnitt där stödskiktet har försvagats. Stödskiktet och rälsskarvarna ska också beaktas vid planeringen, schemaläggningen och genomförandet av arbetena. I samband med slutkontrollen ska särskilt spårets tålighet
Precisering av rekommendation
Enbart den visuella granskningen av spåret som genomfördes i samband med rundvandringen innan banarbetena inleddes är inte tillräcklig för att konstatera det faktiska skicket hos spårets stödskikt och rälsskarvarna. Det rekommenderas att skicket hos spårets stödskikt undersöks och rälsskarvarnas funktion säkerställs i enlighet med Trafikledsverkets anvisningar. När banarbetena är klara rekommenderas det att trafiken sker med begränsad hastighet tills spårets skick har säkerställts.
Utredning i vilket upprepad: ---
Åtgärder / grunder
Trafikledsverket har i sin bantekniska anvisning 23 om planering och genomförande av maskinellt stödarbete i anslutning till spår och växlar, vilken publicerades 2023, specificerat temperaturgränser för verksamhet efter stödarbete samt en temperaturprognos som hindrar inledande av arbete. I anvisningen specificeras också inspektion och iståndsättning av spårets överbyggnad innan stödarbete inleds. Trafikledsverket och Meteorologiska institutet har i samarbete producerat en tjänst som förutspår rälsens temperatur på basis av bl.a. luftens temperatur och vindstyrkan. Tjänsten tas i bruk före arbetsperioden 2024 och anvisningar om användning av tjänsten införs också i den bantekniska anvisningen 23 före arbetsperioden 2024.
Uppdaterad 11.4.2023