C7/2006L Glidning av banan vid Seinäjoki flygplats 11.12.2006

Vid Seinäjoki flygplats inträffade 11.12.2006, klockan 20.56 finsk tid en risksituation, när ett trafikflygplan av typ ATR 42 vid utrullningen efter landning momentant gled av banan åt sidan. Det fanns 27 passagerare i flygplanet och en besättning på tre personer. Centralen för undersökning av olyckor tillsatte en haveriutredning, och till ordförande utsågs utredaren Jouko Koskimies och som medlem utredaren Hannu Melaranta. Haveriutredningen kallade som experter DI Markku Roschier samt FT, ljudundersökare Päivikki Eskelinen-Rönkä.

På en tidtabellsenlig reguljärflygning med Finnish Commuter Airlines Oy Helsingfors–Seinäjoki–Karleby gjorde ATR 42 i mörker den 11 december klockan 20.50 anflygning mot bana 32, Seinäjoki flygplats, i byig sidvind. Enligt ATIS-informationen var vinden 180 grader 12 knop, i byarna 22 knop. När flygplanet passerade yttersignalen (PSJ) meddelade flyginformatören två minuters vindobservation, och angav vindriktningen till 190 grader och styrkan till 10 knop, 16 knop i byarna. Kaptenen beslutade att påbörja anflygning mot bana 32, eftersom de vinduppgifter han senast fått inte överskred de begränsningar som anges i flygmaskinens handbok. I mitten av landningsutrullningen började flygmaskinen kraftigt driva åt vänster. Trots besättningens åtgärder drev flygplanet efter ungefär 700 meter från banänden av från den 30 meter breda banan ut på en 2,5 meter bred sidoremsa, som var belagd med sandblandad stenkross. Flygmaskinens vänstra huvudställ gick i gruset ungefär 115 meter och som mest 2 meter utanför beläggningen. Landningsställets hjul trycktes ner några centimeter i stenkrossen. Landningsstället slog i två av sidobelysningarna för banan, som gick sönder, och ledningarna till slirskyddssystemet i vänster huvudställ gick av. Kaptenen lyckades styra tillbaka flygmaskinen på banan och taxade till stationsplattan. När skadorna upptäckts, inställdes den fortsatta flygningen.

Flyginformatören vid Seinäjoki meddelade det inträffade till Södra Finlands områdeskontrolltjänst klockan 22.44. Därifrån anmäldes det inträffade till Centralen för undersökning av olyckor klockan 22.47. Centralen för undersökning av olyckor bad klockan 23 polisen i Seinäjoki-distriktet att besöka platsen för händelsen och utföra en platsundersökning. Resultatet på båda flygförarnas alkoholutblåsningstest var 0,00 promille.

Vid undersökningen klarlades det, att det inte fanns något sådant fel på flygmaskinen, som skulle ha kunnat orsaka händelsen. När händelsen inträffade var vädret molnigt och fuktigt. Vinden var sydlig och byig. Banan var våt, men bromseffekten var god.

Att flygmaskinen hamnade utanför banan berodde på en händelsekedja, där det ingick flera faktorer som påverkade varandra. Faktorerna var följande:

  • Valet att landa i medvind,
  • en kraftig vindby som träffade flygmaskinen i mitten av utrullningen, och som ändrade flygmaskinens färdriktning på ett oväntat sätt åt vänster,
  • banans våthet, som bidrog till att flygmaskinen kunde glida något åt sidan,
  • banans bredd räckte inte till för att rätta till flygplanets utrullningsriktning,
  • pilotens försök att rikta upp flygplanet med sidorodret, då hastigheten var för låg för att enbart sidrodret skulle vara tillräcklig,
  • kaptenen hörde inte styrmannens anmälan "70", vilket gjorde att kaptenen för sent började använda noshjulstyrningen,
  • kaptenens ringa erfarenhet som pilot på ATR.
  • Haveriutredningen utfärdade en säkerhetsrekommendation riktad till de europeiska luftfartsmyndigheterna (European Aviation Safety Agency, EASA).

    Ladda ner härifrån rapporten, pdf-filen på finska (pdf, 1.01 Mt)

Publicerad 11.12.2006