Säkerhetskulturen och verksamhetsmodellerna för att undvika farliga situationer måste förbättras på Skärgårdshavets område

Olycksutredningscentralens utredning av tillbudet mellan Finnlines Abp:s ropax-fartyg M/s Finnswan och Finlands Färjetrafik Ab:s landsvägsfärja M/s Mergus som inträffade på Skärgårdshavet den 13 november 2019 är klar. Båda fartygen var tvungna att göra en kraftig väjningsrörelse för att undvika en kollision. Som minst var avståndet mellan fartygen endast cirka trettio meter.

Linjefartyg, landsvägsfärjor och förbindelsefartyg möts ofta i Nådendalsfarleden, men riskerna med dessa möten har inte granskats ordentligt. Verksamheten och tillämpningen av sjövägsreglerna grundar sig på vedertagen praxis samt på befälhavarnas och färjeförarnas eget övervägande. Finland måste få ett system, till exempel enligt Sveriges modell, som vägleder rederier som regelbundet trafikerar samma farleder att diskutera sinsemellan samt med de myndigheter som styr och övervakar verksamheten, konstaterar Olycksutredningscentralens direktör, professor Veli-Pekka Nurmi.

För närvarande har de som använder farlederna inte tillräckliga verktyg för att bedöma farliga situationer. Man förlitar sig till exempel på vedertagen praxis, dvs. att en landsvägsfärja i regel väjer för stora fartyg. I Mergus och Finnswans fall skötte landsvägsfärjans befälhavare flera olika uppgifter samtidigt. Användning av utkik samt avgångsanmälningar för landsvägsfärjor och förbindelsefartyg krävs till exempel endast vid dåligt väder. Alltför många faktorer som bidrar till tillbud och möjliga olyckor är i nuläget föremål för eget övervägande och det vill vi ingripa i med hjälp av våra rekommendationer, konstaterar utredningsledare Esko Värttiö.

Med stöd av utredningen gavs sammanlagt fyra rekommendationer och en gammal rekommendation upprepades. Rekommendationerna är riktade till åtskilliga aktörer inom branschen: Transport- och kommunikationsverket, Finlands Färjetrafik Ab, Rederierna i Finland rf, Finnpilot Ab samt VTS Finland. Rekommendationerna gäller säkerhetssamarbete mellan olika aktörer, övervakning och informationsförmedling, operativa verksamhetsmodeller, riskbedömningar och datasystem, trafikanmälningsförfaranden samt ergonomin i styrhytten och på kommandobryggan.

Länken till sammanfattningen och utredningsrapporten

Mer information:

Direktör, professor Veli-Pekka Nurmi, tfn 02951 50701 Twitter: @VPNurmi

Chef för utredningskommissionen Ilkka Kervinen, tfn 02951 50750 Twitter: @IlkkaKervinen

Publicerad 12.10.2020