M2019-03 Risk för kollision mellan två passagerarfartyg på Skärgårdshavet 13.11.2019; ropax-fartyget Finnswan och landsvägsfärjan Mergus

Onsdagen den 13 november 2019 klockan 12.50 var det nära att en kollision inträffade mellan Finnlines Abp:s ropax-fartyg M/s Finnswan som var på väg från Nådendal till Kapellskär och Finlands Färjetrafik Ab:s landsvägsfärja M/s Mergus som var på väg från Norrskata till Korpo.

Endast befälhavaren befann sig i Mergus styrhytt. Befälhavaren styrde fartyget från den bakre styrplatsen och skötte samtidigt andra arbetsrelaterade ärenden per telefon. När fartygets kurs etablerades mot Galtby, kopplade befälhavaren på autopiloten och förflyttade sig till den främre styrplatsen.

Vakthavande linjelotsen och andre styrmannen på Finnswans kommandobrygga såg landsvägsfärjan och följde dess rörelser, men diskuterade inte genast situationen. Mergus gjorde ingen trafikanmälan om fartygets avgång till VTS, eftersom en sådan krävs endast när sikten är under en sjömil. Snart efter Mergus avgång gjorde Finnswan en trafikanmälan som gällde ankomst till Smörgrund. När Mergus kurs hade etablerats, var det uppskattade minsta passageavståndet enligt Finnswans ECDIS 0,12 sjömil så att Mergus passerade bakom Finnswans akter. När Mergus fart ökade minskade uppskattningen till 0,01 sjömil och fartygen befann sig på kollisionskurs.

Cirka en och en halv minut efter detta anropade linjelotsen med navigeringsansvar på Finnswan Mergus på VTS-kanalen. Då Mergus inte svarade inledde linjelotsen en nödväjning mot vänster. Inom kort upptäckte även befälhavaren på Mergus kollisionsrisken och svängde brant mot höger. Mergus väjningsrörelse började cirka 30 sekunder efter att Finnswan inlett sin väjningsrörelse, och då befann sig fartygen endast cirka 75 meter från varandra. En kollision undveks i sista stund; avståndet mellan fartygen var som minst under 30 meter.

Fartygens använda rutter och väjningsrörelser

Under utredningen identifierades tillvägagångssätt som visar att verksamhetskulturen och tillämpningen av sjövägsreglerna grundar sig på vedertagen praxis. Finland har inget system som skulle styra rederier som trafikerar samma farleder att diskutera säkerheten såväl med varandra som med myndigheterna som styr och övervakar verksamheten.

Trafiken med landsvägsfärjor och förbindelsefartyg övervakas och styrs inte av VTS, och VTS beaktar inte i sin riskbedömning trafikmängdens inverkan eller risken med fartyg som körs av en person. VTS:s operativa verksamhetsmodeller har huvudsakligen förblivit oförändrade, trots att centraler har sammanslagits och den använda tekniken har ökat och utvecklats. Även navigationssystemen som används på fartygen har utvecklats avsevärt.

Olycksutredningscentralen rekommenderar att:

1. Finlands Färjetrafik Ab förtydligar anvisningarna om åtminstone fartygets avgång, användningen av telefon och verksamheten som utkik samt utvecklar sina säkerhetslednings- och utbildningssystem så att de bättre beaktar såväl fartygs- och färjelägesspecifika riskfaktorer som riskfaktorer med anknytning till den mänskliga faktorn och hanteringen av dessa riskfaktorer.

2. Rederierna i Finland rf tillsammans med Transport- och kommunikationsverket, Finnpilot Ab och VTS Finland utvecklar säkerhetssamarbetet och det öppna informationsutbytet mellan farledsanvändarna, aktörerna som upprätthåller farlederna och aktörerna som övervakar trafiken, till exempel med hjälp av regelbundna farledsmöten enligt Sveriges modell.

3. VTS Finland utvecklar de operativa verksamhetsmodellerna, riskbedömningen som gäller fartygstrafiken och datasystemen på ett sådant sätt att fartygstrafikledarna har konkreta möjligheter att upptäcka potentiella rusnings- eller risksituationer samt agera förutseende för att varna all trafik som omfattas av deras övervakningsansvar.

4. VTS Finland tillsammans med Transport- och kommunikationsverket utvecklar trafikanmälningsförfarandet för landsvägsfärjor och förbindelsefartyg så att anmälningarna som helhet ger en så stor säkerhetsfördel som möjligt och inte är bundna endast till dålig sikt

Olycksutredningscentralen upprepar dessutom rekommendationen 2020-S13 som gavs i utredningsrapporten M2019-01:

Transport- och kommunikationsverket utfärdar anvisningar om bedömning av ergonomins funktion på fartygens kommandobrygga och anordningarnas användbarhet i samband med fartygsinspektioner.

Bilagor

Publicerad 9.10.2020