Narkossom ges utanför operationssalar i centrum för säkerhetsutredning
Olycksutredningscentralen (OTKES) har inlett en säkerhetsutredning av en händelse vid en privat läkarstation i Kuopio den 2 januari 2025, där en patient fick intravenöst narkosmedel under en magnetundersökning.
När undersökningen avslutades upptäckte vårdpersonalen att patientens tillstånd hade försämrats allvarligt. Patienten avled senare trots intensivvård.
”Utifrån det utförda utredningsarbetet framgick det att patientens livsfunktioner inte övervakades med ändamålsenliga apparater under narkosen. Genom denna beklagliga händelse kan vi granska hur säkerhetspraxisen har beaktats när narkos ges utanför en operationssal. Eftersom säkerhetsutredningen är en 360-gradersbedömning granskar vi också de privata läkarstationernas egenkontroll och myndighetsövervakningen mer allmänt”, konstaterar utredningsledare Hanna Tiirinki.
Tiirinki framhåller vidare: ”Säkerheten är av största vikt i alla åtgärder inom social- och hälsovården. Detta gäller även magnetkameraundersökningar som alltid ska utföras på ett säkert sätt – vare sig patienten är sövd eller inte. Ingen patient ska avlida i samband med en sådan undersökning. Syftet med utredningen är att lära sig av det som hänt och säkerställa att motsvarande händelser kan undvikas i framtiden.”
Syftet med säkerhetsutredningen är att förbättra den allmänna säkerheten och förebygga nya olyckor och tillbud. Säkerhetsutredningen behandlar inte ansvars- och skadeståndsfrågor.
Säkerhetsutredningen pågår i cirka 9–12 månader.
Hanna Tiirinki
ledande utredare,
social- och hälsåvårdsolyckor