Social- och hälsovårdsaktörer: Var uppmärksamma på säkerhetsincidenter – säkerheten för hela branschen utvecklas
Olycksutredningscentralen har slutfört utredningen av en äldre klients död på grund av förgiftning på ett vårdhem i Södra Savolax. Tidigt en morgon i november 2022 exponerades klienten för hushållskemikalier och avled två dagar senare på sjukhus trots snabb vård.
På vårdhemmet kände man inte till säkerhetsriskerna som orsakas av hushållskemikalier och underlåtenheten att låsa in dem. I stället för att använda ett servicebolags tjänster hade personalen för vana att använda kemikalier för att lösa upp upprepade igensättningar av ett avlopp.
Hushållskemikalierna förvarades i olåsta lådor i köket och de boende hade enkel åtkomst till dessa. Instruktionerna till personalen omfattade inte instruktioner om användning och förvaring av kemikalier.
’’I riskbedömningen identifierar man inte alltid enkla klientsäkerhetsrisker i vårdhemmets boendemiljö. Instruktionerna för egenkontroll för serviceproducenter inom social- och hälsovården bör utvecklas till dessa delar. Insatser för att göra vardagen smidigare leder för närvarande tidvis till självständiga lösningar som inte tar säkerhet i beaktande i tillräcklig utsträckning”, konstaterar utredningsledare Hanna Tiirinki.
I utredningen belystes även otillräckligheten i systemen för insamling och delning av information.
”Inom social- och hälsovårdsservice bör mer uppmärksamhet fästas vid säkerhetsrisker i vardagliga boendemiljöer också ur andra aspekter än i förhållande till rörelse. Information om risker förknippade med hushållskemikalier delas inte systematiskt och bästa praxis delas inte aktörerna emellan”, betonar Tiirinki.
”Olycksutredningscentralens rekommendationer omfattar bättre identifiering av riskerna i boendemiljön och lärande gällande risksituationer inom branschen i större utsträckning”, tillägger Tiirinki.
Hanna Tiirinki
ledande utredare,
social- och hälsåvårdsolyckor