C2/2008R Urspårning av fosforsyravagn i Yxpila i Karleby 1.3.2008
24.11.2008
01.03.2008
24.11.2008
Spårtrafik (R)
C2/2008R
Olycka
Slutfört
Lördagen 1.3.2008 klockan 06.12.06 inträffade en växlingsolycka på industrispår i Yxpila i Karleby varvid en vagnsgrupp påskjuten av ett lok och bestående av fosforsyravagnar stötte mot en spårspärr på rälsen. Boggin på den i färdriktningen första lastade fosforsyravagnen spårade ur.
Orsaken till olyckan var att växlingsenheten inte hann bromsa in före en spårspärr som låg på rälsen. Sammanstötningen med spårspärren orsakades av ett bedömningsfel av växlingsförmannen samt av bristande kommunikation mellan växlingsförmannen och lokföraren. En bidragande faktor var snö och is som hade samlats på vagnarnas bromsanordningar, vilket försämrade effekten hos vagnarnas bromsar.
För att förebygga motsvarande olyckor rekommenderar Centralen för undersökning av olyckor att lokföraren vid växling tydligt informeras om hinder på rälsen, såsom spårspärrar. Dessutom påminner Centralen för undersökning av olyckor om att onödiga risker bör undvikas vid körning mot en spårspärr eller annat hinder.
Rekommendation S250