C3/​2011M Ve­si­bus­si KING, ka­ril­lea­jo Hel­sin­gin edus­tal­la 18.8.2011

17.08.2012

18.08.2011

17.08.2012

Vesiliikenne (M)

C3/​2011M

Onnettomuus

Valmistunut

Vesibussi KING oli risteilyllä Helsingin ja Espoon vesialueella matkustajinaan 54 henkilöä. Alus ajautui karille klo 19.25 Lauttasaaren eteläpuolella kun päällikkö oli jäänyt ohjaamon takana olleeseen WC-tilaan kiinni jumiutuneen lukon vuoksi. Ohjaamo jäi tyhjäksi, kukaan ei ohjaillut alusta.

Tehtävään hälytettiin Rajavartiolaitoksen partioveneet Suomenlinnan merivartioasemalta sekä Helsingin pelastuslaitoksen ja Meripelastusyhdistyksien aluksia. Ensimmäiset yksiköt saapuivat paikalle muutamassa minuutissa ja totesivat aluksen olevan tukevasti kivellä. Kukaan aluksella olleista 54 matkustajasta ei loukkaantunut ja heidät evakuoitiin paikalle saapuneeseen saman varustamon vesibussi QUEENiin, joka kuljetti matkustajat Helsingin Eteläsatamaan.

Alus saatiin irrotettua kiveltä noin klo 22.00 ja se palasi omin voimin Helsinkiin kotilaituriinsa Pohjoisrantaan.

Tutkintaselostukseen liittyvä muu sisältö