Seuraa tiedotustilaisuuttamme 13.2.2023 klo 10.00 alkaen aiheesta: Ikääntyneiden määrä kasvaa ja automaatio lisääntyy: ihmisen ja koneen yhteistoimintaan (HMI) kiinnitettävä huomiota

Tiedote
Onnettomuustutkintakeskus
Satakunta_kansikuva_800

On­net­to­muus­tut­kin­ta­kes­kus jär­jes­tää tiis­tai­na 13.2.2024 klo 10.00 al­kaen suo­ra­na vi­ras­ton You­tu­be-ka­na­val­la lä­he­tet­tä­vän tie­do­tus­ti­lai­suu­den. Ti­lai­suu­des­sa käy­dään läpi ke­vääl­lä 2023 ta­pah­tu­nut­ta lää­ki­tys­vir­het­tä, jos­sa ko­ti­hoi­don asiak­kaal­ta jäi yksi lää­ke puut­tu­maan.

Annosjakelun lääkkeitä tilattaessa yksi asiakkaalle määrätyistä lääkkeistä jäi tilaamatta. Lääkkeen puuttumista ei havaittu apteekissa eikä kotihoidossa. Vajaa kaksi viikkoa myöhemmin asiakkaan terveydentila heikkeni. Hänen siirrettiin sairaalaan, jossa hän kuoli kaksi päivää myöhemmin.

Yhteiskuntamme ikäihmisten osuus kasvaa. Yli 75 vuotta täyttäneitä on Suomessa noin 600 000 ja monilääkittyjen osuus 75-vuotiaista kasvaa vuosittain. Lisäksi hyvinvointialueet ovat päättäneet, että säännöllisen kotihoidon asiakkaat kuuluvat pääsääntöisesti koneellisen annosjakelun piiriin. Vajaat 600 apteekkia käyttävät koneellista annosjakelua. Annosjakelun piirissä on yli 100 000 asiakasta ja asiakkaiden määrä kasvaa 12-15 prosenttia vuosittain ja tulee siis edelleen kasvamaan tulevaisuudessa”, toteaa tutkinnanjohtaja Hanna Tiirinki.

Tiedotustilaisuutta voit seurata tämän linkin takaa, ole hyvä. Tilaisuudessa puhuvat Onnettomuustutkintakeskuksen tutkinnanjohtaja Hanna Tiirinki sekä asiantuntija Päivi Porkka. Kommenttipuheenvuorot suosituksista käyttävät sosiaali- ja terveysministeriön asiantuntija Aleksi Westerholm sekä Fimean johtava asiantuntija Juha Sinnemäki.

Tervetuloa linjoille!