Opastinjärjestelmän kehittäminen
Ei toteuteta
Raideliikenne R
Onnettomuus
29.10.1999
B2/1998R/S105
Suosituksen perustelu
Uuden opastinjärjestelmän opastimien yhdistelmä, jossa esi- ja pääopastin numeroopastimineen ovat päällekkäin, on monimutkainen ja vaikeaselkoinen. Saksassa ja Sveitsissä on 1990-luvulla siirrytty suurella osalla rataverkkoa käyttämään opastinjärjestelmiä, joissa sama opastin toimii sekä esi- että pääopastimena. Järjestelmä muistuttaa jonkin verran Suomen vanhaa suojastusopastinjärjestelmää, jossa suojastusopastin ilmoittaa kuljettajalle kyseisen opastimen opasteen lisäksi seuraavan suojastus- tai pääopastimen opasteen. Opastinjärjestelmä on huomattavasti yksinkertaisempi, kun samassa mastossa ei ole kuin yksi opastin ja mahdollisesti yksi tai kaksi numero-opastinta. Samalla opastimien kokonaismäärä on olennaisesti vähäisempi. Samalla voitaisiin pyrkiä eroon termeistä esiopastin ja pääopastin.
Suositus
Opastinjärjestelmä olisi muutettava sellaiseksi, että sama opastin toimii sekä esi- että pääopastimena.
Toimenpide-ehdotukset
Nykyinen uusi opastinjärjestelmä rakennetaan loppuun.