RAILI-puhelimen käyttö

Toteutettu

Raideliikenne R

Onnettomuus

20.2.2012

B1/2011R/S325

Suosituksen perustelu

Tämän onnettomuuden taustalla ollut paikantamisvirhe olisi mahdollisesti estynyt, jos liikenteenohjaaja ja veturinkuljettajat olisivat käyttäneet ryhmäpuhelua. Tutkinnassa on myös käynyt ilmi, että ryhmäpuhelua ei vielä osata käyttää.

Suositus

Ryhmäpuheluiden käytöstä poikkeustilanneviestinnässä tulisi tehdä normaalikäytäntö.

Suosituksen tarkennus

RAILI-puhelimen käyttökoulutuksessa tulee varmistaa, että kaikki toimijat osaavat käyttää järjestelmää parhaalla mahdollisella tavalla. Samalla tulisi varmistaa, että yleistä rautatiejärjestelmän viestintäohjetta noudatetaan.

Toimenpide-ehdotukset

Viestintäohjessa; harjoitellaan viikottain.