RAILI-puhelimen käyttö
Toteutettu
Raideliikenne R
Onnettomuus
20.2.2012
B1/2011R/S325
Suosituksen perustelu
Tämän onnettomuuden taustalla ollut paikantamisvirhe olisi mahdollisesti estynyt, jos liikenteenohjaaja ja veturinkuljettajat olisivat käyttäneet ryhmäpuhelua. Tutkinnassa on myös käynyt ilmi, että ryhmäpuhelua ei vielä osata käyttää.
Suositus
Ryhmäpuheluiden käytöstä poikkeustilanneviestinnässä tulisi tehdä normaalikäytäntö.
Suosituksen tarkennus
RAILI-puhelimen käyttökoulutuksessa tulee varmistaa, että kaikki toimijat osaavat käyttää järjestelmää parhaalla mahdollisella tavalla. Samalla tulisi varmistaa, että yleistä rautatiejärjestelmän viestintäohjetta noudatetaan.
Toimenpide-ehdotukset
Viestintäohjessa; harjoitellaan viikottain.