Veturissa matkustaminen
Toteutettu
Raideliikenne R
Onnettomuus
16.6.1997
A1/1996R/S3
Suosituksen perustelu
Veturissa saavat olla työtehtävissä olevat henkilöt, jotka täyttävät tietyt ehdot. Useat veturinkuljettajat ovat joskus ottaneet veturiin matkustajaksi jonkun perheensä jäsenen tai muutoin läheisen henkilön. Veturissa matkustaminen on kuitenkin aina ollut luvanvaraista. Lupa on pitänyt hankkia etukäteen Helsingistä VR Osakeyhtiön liikennetuotantoyksiköstä. Käytännössä lupia ei ole läheskään kaikissa tapauksissa hankittu. Veturissa matkustaminen on kuitenkin ollut harvinaista. Tällöin asia tulisi huomattavasti nykyistä käytäntöä paremmin kontrolloiduksi. Toisaalta lupa tulisi varmemmin hankituksi, jos lupamenettely olisi yksikertainen ja myöntäjä olisi lähellä oleva tuttu vastuuhenkilö.
Suositus
Lupa veturissa matkustamiseen pitäisi myöntää paikallistasolla, jolloin asia tulisi huomattavasti nykyistä käytäntöä paremmin kontrolloiduksi. Toisaalta lupa tulisi varmemmin hankituksi, jos lupamenettely olisi yksinkertainen ja myöntäjä olisi lähellä oleva tuttu vastuuhenkilö.