Raitioliikenteen kuljettajien vireystilan varmistaminen

Kesken

Raideliikenne R

Onnettomuus

17.11.2025

2025-S30

Suosituksen perustelu

Tutkituista tapauksista raitiovaunun törmäys päätymuuriin Keilaniemessä aiheutui kuljettajan inkapasitaatiosta. Kuljettaja oli kokenut itsensä väsyneeksi koko työvuoron ajan mutta jatkanut työskentelyä. Myös raitiovaunujen törmäyksessä Itäkeskuksessa väsymys oli mahdollisesti osatekijänä. Inkapasitaation aiheuttamia onnettomuuksia on tapahtunut myös muiden maiden raitioliikenteessä.
Raitiolinjan 15 työvuorojärjestelmän on tunnistettu altistavan kuljettajat väsyneenä työskentelyyn. Kynnys ilmoittaa väsymyksestä esihenkilölle koetaan korkeaksi eikä asiaan ole ohjeistettua toimintatapaa. Väsyneenä työskentelystä onkin muodostunut normaali käytäntö, joka johtaa turvallisuuden heikentymiseen.
Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että Liikenne- ja viestintävirasto varmistaa seuraavan suosituksen toteutumisen:

Suositus

Kaupunkiraideliikenteen harjoittajat huomioivat raitiovaunun kuljettajien työvuorojärjestelyissä kuljettajien vireystilan ja määrittelevät selkeät menettelyt työn keskeyttämiseen, jos kuljettaja tuntee itsensä väsyneeksi.

Suosituksen tarkennus

Organisaatiotasolla on tärkeää yleisesti tunnistaa väsyneenä työskentelyn riskit ja viestiä niistä. Apuna vireystilan varmistamisessa voidaan hyödyntää esimerkiksi ilmailussa ja vesiliikenteessä käytössä olevia vireystilanhallintatyökaluja.