Raitioliikenteen kuljettajien vireystilan varmistaminen
Kesken
Raideliikenne R
Onnettomuus
17.11.2025
2025-S30
Suosituksen perustelu
Tutkituista tapauksista raitiovaunun törmäys päätymuuriin Keilaniemessä aiheutui kuljettajan inkapasitaatiosta. Kuljettaja oli kokenut itsensä väsyneeksi koko työvuoron ajan mutta jatkanut työskentelyä. Myös raitiovaunujen törmäyksessä Itäkeskuksessa väsymys oli mahdollisesti osatekijänä. Inkapasitaation aiheuttamia onnettomuuksia on tapahtunut myös muiden maiden raitioliikenteessä.
Raitiolinjan 15 työvuorojärjestelmän on tunnistettu altistavan kuljettajat väsyneenä työskentelyyn. Kynnys ilmoittaa väsymyksestä esihenkilölle koetaan korkeaksi eikä asiaan ole ohjeistettua toimintatapaa. Väsyneenä työskentelystä onkin muodostunut normaali käytäntö, joka johtaa turvallisuuden heikentymiseen.
Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että Liikenne- ja viestintävirasto varmistaa seuraavan suosituksen toteutumisen:
Suositus
Kaupunkiraideliikenteen harjoittajat huomioivat raitiovaunun kuljettajien työvuorojärjestelyissä kuljettajien vireystilan ja määrittelevät selkeät menettelyt työn keskeyttämiseen, jos kuljettaja tuntee itsensä väsyneeksi.
Suosituksen tarkennus
Organisaatiotasolla on tärkeää yleisesti tunnistaa väsyneenä työskentelyn riskit ja viestiä niistä. Apuna vireystilan varmistamisessa voidaan hyödyntää esimerkiksi ilmailussa ja vesiliikenteessä käytössä olevia vireystilanhallintatyökaluja.