2022-S10 Kaluston asianmukaisen kunnossapidon varmistaminen
Suosituksen perustelu
Tutkinnan perusteella Dm12-kiskobussissa ei ole sellaista rakenteellista vikaa, joka tekisi sen poikkeuksellisen alttiiksi tulipaloille. Uutena ja peruskorjauksen jälkeen Dm12-kiskobussit toimivat vuosia ilman tulipaloja.
Tulipalojen syttymisen taustalla on ennen kaikkea ollut moottoritilan likaisuus sekä nestevuodot, mikä puolestaan on seurausta kulumisesta. Esimerkiksi alustan kotelot ovat vaurioituneet käytössä niin, että palavaa materiaalia pääsee kertymään runsaasti koteloihin. Näihin systemaattisiin vikaantumisiin ei ole puututtu kunnossapidossa. Riskiä on pyritty hallitsemaan moottoritilojen puhdistuksella 5000 km välein tehtävässä V5-huollossa. Kustannussyistä osa V5-huolloista tehdään ratapihaolosuhteissa. Käytännössä moottoritilan puhdistusta V5-huollossa ratapihaolosuhteissa ei kuitenkaan ole mahdollista suorittaa annetussa ajassa ja käytettävissä olevilla menetelmillä riittävällä tarkkuudella.
Suositus
VR-Yhtymä Oy huolehtii, että kalusto pidetään käyttöönottoluvan edellyttämässä turvallisessa kunnossa.
Suosituksen tarkennus
Vastuu kaluston kunnossapidosta ei ole ainoastaan sen kunnossapidosta virallisesti vastaavalla yrityksellä. Asianmukaisen kunnossapidon perusedellytys on riittävä rahoitus kaluston omistajan taholta.
Tutkinta, jossa toistettu: ---
Toimenpiteet / perusteet
VR Yhtymä ja VR Fleetcare ovat ilmoittaneet sitoutuvansa pitämään kaluston turvallisessa kunnossa turvallisuusjohtamisjärjestelmiensä mukaisesti.
Dm12-kaluston turvallinen kunto varmistetaan vastauksen mukaan seuraavilla toimenpiteillä:
•Loppukäyttäjäkunnossapidot keskeytettiin kesäkuussa 2021 ja kalusto on ohjattu toistaiseksi kunnossapitoon varikoille (myös V5 huollot)
•Moottori-vaihteistopaketin peruskunnostus koko kalustossa
•Moottorikoteloiden uusiminen koko kalustossa
•Moottoritilojen puhdistaminen ja tarkastaminen säännöllisesti
•Palokatkojen asentamiset läpivienteihin
•Moottoreiden huoltovälin uudelleenmääritys
•Raskashuoltojen ohjeiden päivittäminen ja huoltokohteiden tarkentaminen
Päivitetty 3.4.2023